بازی بساز

به سادگی بازی حرفه ای بسازید!
× آموزش خروجی اندروید با وبسایت کوکون بصورت متنی و کامل...دیگر نگران خروجی اندروید نباشید یکبار برای همیشه... (نمایش مطلب)
× ما بازگشتیم... بزودی وبسایت بازی بساز آپدیت بزرگی دریافت میکند هم از لحاظ آموزش تصویری جدید و هم قالب وبسایت..منتظر باشید
Me

آموزش خروجی اندروید

مهدی ابراهیمی

با استفاده از روش cocoon.io

پیش نیاز ها جهت خروجی صحیح

در این روش از خروجی ، نیاز است که دو برنامه جاوا روی سیستم نصب باشد ولی نیاز به sdk اندروید نیست بلکه خروجی توسط سایت cocoon.io انجام میگیرد.

Java SE Runtime (JRE)

امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دنیا از زبان برنامه نویسی جاوا برای ساخت نرم افزارها و بازیهای خود استفاده می کنند. با نصب ماشین مجازی جاوا بر روی سیستم خود می توانید نرم افزار ها و یا برنامه هایی که بر پایه زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده اند را اجرا کنید.

Java SE Development Kit (JDK)

برای توسعه نرم افزار و بازی برای سیستم عامل های مختلفی مانند اندروید ، ویندوز و … کاربرد بسیار بالایی دارد ! این مجموعه از زبان برنامه نویسی جاوا ، قابلیت های ویژه را هم به مجموعه خود اضافه کرده است که کمک بزرگی به توسعه دهنگان و برنامه نویسان زبان جاوا بکند .

پس از اینکه از نصب بودن این دو برنامه اطمینان کامل پیدا کردین ابتدا وارد کانستراکت میشیم و پروژه خودمون رو باز میکنیم و با تکیه به نکات زیر خروجی صحیح میگیریم:

  1. از لایسنس بودن برنامه کانستراکت خود مطماً باشید (آموزش لایسنس کردن کانستراکت)
  2. پلاگین های رنگ قرمز زیر به هیچ وجع استفاده نکنید ، از پلاگین های رنگ زرد از بعضی از اونت ها ، از پلاگین های رنگ سبز هیچ مانعی وجود ندارد و بقیه پلاگین ها که تصویر زیر موجود نمیباشند نیز مشکلی ندارند:
Ocean
  1. بعضی از پلاگین ها ، پلاگین های دستی و یا خارجی هستند که کسان دیگری آن را ساخته اند و جهت توسعه بازی خود از آنها استفاده میکنند که لیستی از آنها در زیر قرار داده شده اند (آموزش نصب پلاگین):
  2. app-availibility (بررسی نصب بودن پکیج یک برنامه خاص، مثلا شما در بازی خود به کاربر میگید اگر فلان بازی ما را نصب کرده باشید 50 تا سکه رایگان میگیرد و داخل بازیتون دکمه بررسی پکیج اون بازیتون رو میزارید اگر نصب بود 50 تا بده و اگر نبود که پیشنهاد نصب رو بده)
  3. CordovaDevice (دریافت اطلاعات دستگاه اندرویدی کاربر ، مثلا برای اینکه بتونید اطلاعات گوشی و شناسه اون رو دریافت کنید تا امتیاز اون رو تو اون شناسه ذخیره کنید یا مدل گوشی کاربر رو بهش نشون بدید)
  4. CordovaLocalNotification (برای ارسال و دریافت نوتیفکشن آفلاین در حین بازی، مثلا اگر به شما حمله شد نوتیفکشن داده بشه که به قلعه شما حمله کردند)
  5. CordovaNetworkInfo (بررسی اتصال به اینترنت یا وایفای ، برای ساخت بازی های آنلاین بی نظیر)
  6. MdBazaar - MdIranApps - MdMyket (خرید های دورن برنامه مایکت های ایرانی)
  7. TapsellVideo - MdMagnet (تبلیغات ویدویی کسب درآمد)
  8. miladesign_AndroidTools (امکانات بسیار مناسب برای یک بازی اندرویدی و لازم برای همه بازی ها مانند نمایش پیغام ، پرسش ، خروج و ....)
  9. و چند پلاگین دیگر که در فایل دانلود قرار دارد.(در ضمن چهار پلاگین cocoon نیز در آن قرار دارد که حتماً باید در بازی هاتون پلاگین cocoon canvaspluse رو اضافه کنید قبل از خروجی)

دانلود پلاگین های پیشنهاد شده و کاربردی کانستراکت2 (استفاده نکردن از این پلاگین ها مشکلی پیش نمیاره)

بعد از بررسی پلاگین ها و ساخت بازیمون به چند نکته دقت کنید:

  1. برای خروج از بازی از پلاگین androind tools ' اکشن show exit dialog یا 'اکشن Exit apps پلاگین cocoon canvasplus خوده سایت کوکون (در پلاگین های بالا قرار دارد) استفاده کنید نه از اکشن 'close شئ Browser !
  2. برای بازکردن یک لینک یا صفحه سایت در بازی از پلاگین android tools اکشن 'بازکردن سایت یا اکشن 'open url پلاگین cocoon canvasplus استفاده کنید نه از اکشن های شئ Browser !
  3. استفاده از کلید های شئ Browser مثل اکشن ' on back button در بازی مشکلی پیش نمیاره!
  4. حواستون باشه از شئ های mouse - keybord اگر برای اندروید بازی میسازید استفاده نکنید چون عمل نمی کنند و در خروجی مشکل پیش میاره!
  5. حواستون باشه صداهای پس زمینه مثل موسیقی بازی و صداهایی که در بازی درحال تکرار هستند همیشه در پوشه "Music و صداهایی که یهو و در بازه ای از زمان پخش میشوند در پوشه "Sound این نکته بسیار مهم است!

به چهار نکته بالا که دقت کرده اید در سیاه شدن صفحه پس از خروجی اندروید بسیار تاثیر گذارند و ممکن است بازی شما بعد از خروجی کار نکنند... خب حالا برسیم نوبت تنظیم پروژه پس از پایان ساخت بازی:

Ocean

کادر زرد زنگ در تصویر بالا میبایست حتماً پر شود و این به این معنی نیست که دیگر نمی توان آن را بعد از خروجی تغییر داد بلکه همه آنها را میتوانید تغییر بدهید بعد از خروجی (جلوتر میگوییم) و سه نکته بالا رعایت شود و یک نکته بسیار مهم:

  1. اگر در بازیتون از تصاویر زمینه کمتری یا بازی شما سبک هست میتوانید برای سرعت بخشیدن به بازیتون گزینه  Clear background رو "off" کنید تا در رندر شدن بازی سرعت بیشتری داشته باشید!

خروجی گرفتن از کانستراکت و دریافت فایل های پروژه

از نصب بودن دو برنامه جاوا که در بالا توضیح دادیم اطمینان کامل حاصل نمایید و سپس در کانستراکت از نوار File گزینه export project و در پنجر بعدی گزینه cordova را انتخاب نمایید:

در حالت عادی باید هیچ اخطاری دریافت نکنید ولی اگر پس از کلیک بر روی Next تصویر سمت راست با خطای بالا برخوردید نگران نباشید چون شما سه پارامتر :

  1. آیدی ID پروژه
  2. توضیحات Description در مورد پروژه
  3. ورژن اولیه version پروژه

را وارد نکردید که برای ویرایش آن باید روی ویژگی های پروژه (کادر زرد رنگ در دو تصویر بالا) رجوع کرده و آن ها را ویرایش نمایید... خب اگر با اخطاری روبرو نشدید با تصویر زیر مواجع میشوید که مانند زیر تمام گزینه ها مشابه باشد:

  1. تیک قرمز رنگ برای خلاصه کردن کد ها و فشرده کردن اون هاست و حتما باید برنامه java jre روی سیستم نصب باشد ولی در صورت تیک نزدن هیچ مشکلی پیش نمیاید! (سعی کنید تیک رو نزنید و خالی بگذارید)
  2. در تصویر "2" همه تیک ها دقیقاً مانند تصویر بالا باشد چون بعد از خروچی میتوان مجدد آن ها را تغییر داد پس فعلا کاری با آن ها نداریم!

خب بعد از زدن Next شروع به خروجی گرفتن از پروژه ما میکند و کمی صبر میکنیم تا پنجره ای زیر باز شود مانند تصویر زیر:

سپس روی گزینه اول "Open destination folder" کلیک میکنیم تا وارد فایل های خروچی ما شود که اگر شما از نسخه های بالای R240 کانستراکت2 استفاده میکنید شامل 3 فایل هست :

  1. پوشه www
  2. فایل config.json
  3. فایل config.xml

که فقط ما به شماره "1" نیاز داریم پس دو تا فایل "2" و "3" رو حذف میکنیم و وارد پوشه www میشیم و تمام فایل های آن را که مانند تصویر زیر بجز فایل "intelxdk.config.additions.xml" انتخاب و سپس فشرده (zip) میکنیم:

به این نکات توجه کنید:

  1. از نسخه جدید برنامه Winrar برای فشرده کردن استفاده کنید (یکی از علت های عدم بارگذاری فایل در سایت کوکون)
  2. حتما نوع فشرده رو "zip" قرار بدین!
  3. گاهی اوقات بعد از خروجی فایل "intelxdk.config.additions.xml" وجود ندارد این به این معنی است که شما از پلاگین های دستی و خارجی استفاده نکردید پس کارتون نسبتاً راحت تر شده و یک مرحله جلوتر هستید و مشکلی پیش نمیاره و اگر هم باشه مشکلی پیش نمیاره ولی لازمش داریم (جلوتر میپردازیم بهش)

کار ما در کانستراکت2 تمام شد و حالا دو فایل داریم :

بارگذاری فایل فشرده در سایت کوکون و خروجی نهایی اندروید

خب ما به مرحله آخر خروجی رسیدیم یعنی فایل  فشرده خودمون رو در سایت کوکون آپلود میکنیم و خروجی نهایی و اپلیکشن اندرویدی رو تحویل میگیرم اما از کجا و چجور:

  1. ابتدا وارد سایت cocoon.io شده و ثبت نام کنید (ایمیل معتبر و نیازی به قند شکن نیست).
  2. سپس وارد حساب کاربری خود در سایت کوکون بشید (بعد از ثبت نام باید ایمیلی که براتون میفرسته رو تایید کنید)
  3. دو تا فایلی که در بالا داشتید را به Desktop کامپیوترتون انتقال بدین و در فولدر با نام های فارسی اصلا نباشد!

حالا شما صاحب یک اکانت سایت کوکون هستید و میتوانید 2 پروژه تا حجم 50 مگابایتی در حساب خود داشته باشید و این به این معنی نیست که نمیتوانید بیش تر از دوبار خروجی بگیرید خیر!!! بلکه میتوانید بینهایت خروجی بگیرید منتها باید یکی از آن دو پروژه های قبلی که بارگذاری کرده بودید رو حذف کرده و بازی جدید رو اضافه کنید!

مزیت های این خروجی:

  1. رایگان بودن و بدون نیاز به فایل های پر حجم و دردسر SDK اندروید
  2. اضافه کردن حجم کم و مناسب تقریبی 5.5 مگابایت به پروژه شما که بستگی به پلاگین های بکار رفته دارد مثلا یک بازی 3 مگابایتی بعد از خروجی میشود تقریبا 9 مگابایت!
  3. پشتیبانی از پلاگین های کردوا مانند "خرید درون برنامه های ایرانی - درآمد تبلیغات ویدویی و..."
  4. سازگار بودن با تمام دستگاه های اندرویدی 4+ به بالا و فول اسکرین
  5. ساده بودن آن و خروجی گرفتن توسط مرورگز های موبایل یا تبلت...

معایب این نوع خروجی:

  1. داشتن اسپلش سایت کوکون بدلیل رایگان بودن حساب (میتوانید حساب خود رو ویژه کرده تا این اسپلش حذف شود و یا از روش زیر جهت حذف اسپلش استفاده کنید)

برای انجام این کار روش های مختلفی هم وجود داره و از روش های زیادی هم می شه یک فایل ای پی کا آندرویدی رو دکامپایل کرد. خب حالا دکامپایل چیه دکامپایل تمامی فایل های انکد شده کامپایلر رو باز می کنه که ما اون رو ببینیم و ویرایش کنیم. اما یک نکته ایی که توی دکامپایل آندروید هست اینه که ما کد های جاوا رو باید با زبان اسملی  ویرایش کنیم که زبان بسیاره پیچیده ایی است و فهمش مشکل هست.
نرم افزار های لازم :

نصب بودن جاوا و جی دی کا در سیستم لینک دانلود 
نصب دکامپایلر برای گوشی می تونید از نرم افزار apk editor  و برای کامپیوتر از نرم افزار apk easy tool  استفاده کنید و نرم افزاری های دیگه هم هستند که این کار رو انجام می دند  مثل  Apktool که نرم افزاری بسیار قدرت مند هست ولی تو محیط cmd هست و به خاطر همین ازش تو آموزش استفاده نکردم وعلت اینکه  کل کار رو با pc  انجام می دم اینکه تمامی بچه ها با pc  خروجی می گیرند. و  تو گوشی این آموزش رو ندادم که کار بچه های سخت نشه و دوباره کاری انجام نشه .
مراحل کار :

نصب jdk  و java  و نصب نرم  افزار  apk easy tool اینک های دانلود رو بالا قرار دادم و بعد نصب این موارد نرم افزار apk easy tool رو باز کنید.
با همچین محیطی روبرو می شیم :


 [عکس: 1.png]
از قسمت select apk برنامه خروجی گرفته شده تون رو باز کنید و وقتی که برنامه رو باز کنید آیکون برنامه و یک مشخصات کلی از اون رو نشون می ده خب بری روی گیزنه decompile  کلید کنید آیکون قهوه ایی داره آیکون اول می شه و صبر می کنیم که برنامه دکامپایل بشه  و اگه ارور گرفتید مربوط به عدم نصب jdk  است. بعد از دریافت پیام :
 [عکس: 2.png]
بر روی این دکمه کلیک کنید :
  [عکس: 3.png]
یک صفحه براتونن باز می شه که یک پوشه درونش هست به نام فایل apk  تون :
 [عکس: 4.png]
خب پوشه رو باز می کنیم با همچین فایل هایی رو به رو می شیم : 
[عکس: 5.png]
فایل smail رو باز کنید و به مسیر زیر برید \smali\com\ludei\splash\android و فایل SplashPlugin.smali رو با نوت پد یا هر ویرایگری باز کنید و محتوی اون رو با محتوی این فایل جایگزین کنید حالا فایل رو باز کنید و این بخش رو تغییر دهید :
دانلود فایل حذف اسپلش

[عکس: 6.png]
و به محیط نرم افزار بر گردید و بروی گزینه کامپایل کلیک کنید و منتظر باشید تا برنامه خروجی رو بهتون بده  و هم برنامتون رو زیپ الیگن می کنه و هم ساینگ می کنه براتون بعد از دریافت این پیام :
 [عکس: 7.png]
بروی دکمه [عکس: 8.png]  کلیک کنید و با این صفحه روبه رو می شین :
 [عکس: 9.png]
کار تمام شد :
نکته مهم تمامی این مراحل باید قبل از ساینگ کردن برنامتون باشه در غیر اینصورت موقع نصب اپ توی آندروید باید نسخه قبلی رو پاک کنید و نصب کنید و در آخر اگر آپتون توی مارکت ها با ساینگ خودتون منتشر شده تیک ساینگ اپ رو از گوشه برنامه بردارید و با کی خودتون ساینگ کنید! (در مورد سایت جلوتر صحبت خواهیم کرد)

در کل یکی از بهترین خروجی های اندروید توسط پروژه هایی که با کانستراکت2 ساخته میشوند است و از برنامه intel XDk نیز از نظر بنده بهتر است و نیازی به قندشکن یا تغییر آیپی کشور ندارد!

خب بعد از اینکه وارد حساب سایت کوکون شدیم با یک استایلی مانند زیر روبرو میشویم که برای شروع باید بر روی گزینه "Drop ZIP or Upload" کلیک کرده و فایل فشرده خودمون که اسمش www.zip رو انتخاب نماییم و یا اون رو به داخل این کادر بکشیم (درگ کنیم):

و منتظر میمانیم تا فایل ما آپلود شود و پس از آپلود یک کادر جدید کنار کادر سمت چپ تصویر بالا ایجاد شده که همان پروژه ما برای خروجی اندروید است و سپس روی آیکون sitting کلیک میکنیم تا وارد تنظیمات پروژه ما شود:

حالا وارد یک صفحه جدید میشویم که شامل چند پنجره:

  1. SETTINGS : باید از سمت چپ نیک گزینه اندروید رو بزنید و مشخصات اولیه بازی مثل اسم - پکیج - نسخه - حالت نمایش - فول اسکرینی و.. رو مشخص کنید!
  2. PLUGINS : برای نصب پلاگین هایی که نیاز هست نصب کنید تا بازیتون به مشکل برنخوره یا نصب پلاگین های خارجی که جزو پلاگین های کانستراکت نیستنید و شما اضافه کردید مثل پلاگین خرید درون برنامه!
  3. ICONS : انتخاب آیکون بازی که باید سایز آن در 512*512 و در فرمت PNG. باشد و حتما نیز سمت چپ تیک اندروید زده شود!
  4. SPLASH : برای انتخاب اسپلش که سایز آن 2048*2048 و در فرمت PNG. باشد که پس از اسپلش خوده سایت کوکون بنمایش میاید!
  5. CONFIG.XML : نمایش کلی پروژه شما بصورت کد که نباید داخلش اصلا حروف فارسی باشه ممکنه مشکل ساز بشه!

خب از پنجره اول یعنی "SETTINGS" شروع میکنیم (تیک سمت چپ اندروید رو بزنید و روش کلیک کنید) :

اطلاعات پایه بازی را مثل تصویر بالا مشخص میکنیم:

  1. به کادر های قرمز رنگ مشخص شده در تصویر بالا دقت کنید که حتماً باید مانند بالا باشد!
  2. انتخاب پکیج باید منحصر بفرد باشد و برای آپدیت بازی باید این پکیج مشابه باشد.( نحوه نامگذاری  پکیج ها به عبارت دیگر نام پکیج سلسله مراتبی است به این شکل که با کلی ترین نام که نام دومین است شروع می شود. سپس یک نقطه قرار می دهیم)در زبان جاوا فقط و فقط برای نامگذاری پکیج ها برای جدا سازی بخش های مختلف نام پکیج می توانیم از نقطه استفاده کنیم(. حال نام اصلی وب سایت شرکت و یا سازمان و یا وب سایت شخصی را نوشته و مجدداً یک نقطه قرار می دهیم. پس از این نقطه نامی برای پکیج خود درنظر می گیریم. اول نام دومین شرکت، سازمان و یا وب سایت خود را می نویسیم که در اینجا com است سپس یک نقطه قرار داده و بعد از آن نام اصلی وب سایت را نوشته که در این مثال behzadmoradi می باشد و مجدداً پس از قرار دادن نقطه ای دیگر نام دلخواه پکیج را می نویسیم که در این مثال نامpackage به معنی پکیج در نظر گرفته شده است.چنانچه بخواهیم علت این طرز نامگذاری را بیان کنیم بایستی بگوییم که با نامگذاری پکیج ها به صورت برعکس از به هم ریختگی سورس های برنامه خود جلوگیری به عمل خواهد آمد. برای روشن شدن فایده این کار به مثال زیر توجه کنید: فرض کنیم که قرار است برنامه ای طراحی کنیم که اخبار روزانه را در اختیار کاربر قرار دهد. در این برنامه می خواهیم دو پکیج تعریف کنیم که یکی برای اخبار روزانه باشد و پکیج دیگر برای آرشیو خبرها باشد. اگر نامگذاری پکیج ها به صورت برعکس نباشد، نامی که برای پکیج مرتبط با اخبار روزانه خواهیم ساخت به شکل news.behzadmoradi.com بوده و پکیج مرتبط با آرشیو به صورت archive.behzadmoradi.com خواهد شد.)
  3. ورژن آپدیت بازی رو از "1" شروع میکنیم و اگر خواستیم بازی را آپدیت کنیم این عدد رو به مقدار "2" و همینطور برای نسخه های بعدی افزایش میدیم (پکیج باید با نسخه قبلی مشابه باشد)
  4. اسم بازی را "فارسی" انتخاب نکنید چون ممکن است هنگام خروجی با مشکل روبرو شود پس "انگلیسی" انتخاب میکنیم و بعد از خروجی " با یک ترفند فارسی میکنیم (جلوتر میگم)
  5. تمام صفحه شدن بازی رو همیشه روی "YES" بگذارید تا نوتیفکشن نمایش داده نشود (مشکل سفیدی یا سیاه شدن اطراف بازی هم جلوتر میگم.)
  6. نوع پردازنده اجرای بازی ، پردازنده اکثر تبلت و تلفن‌های هوشمند بازار مبتنی بر معماری ARM است. اما ARM به چه معناست؟ معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل می‌‌کند؟ (همه این ها سوالات را در اینترنت میتوانید بصورت کامل پیدا کنید) ولی اگر بازی روی دستگاه اندرویدی خود نصب کردید و اجرا نشد گزینه "x86" رو باید انتخاب کنید ولی برای انتشار بازی گزینه "arm" چون بیشتر دستگاه تقریبا این ننوع مدل پردازشگر هستند.
  7. به بقیه دست نمیزنیم و میزاریم حالت پیشفرض باشد فقط کادر بنفش را روی حالت "Auto" بزارید تا کاربر بتونه بازی رو روی رم هم انتقال بده تا فضای رام افزایش پیدا کنه!

و در نهایت روی آیکون "save" اون پایین کلیک میکنیم تا همه تغییرات ذخیره شوند و کار ما با این بخش تمام شد و حالا میریم پنجره دوم یعنی "PLUGINS" :

که وقتی روی "Installed" کلیک میکنیم پلاگین های نصبی پیشفرض که خوده کوکون پیدا کرده و نصب کرده رو مشاهده میکنیم که معمولا باید مانند تصویر بالا هست این یعنی تقریباً تا اینجا کارمون درست بوده است!

حالا باید پلاگین های خودمون رو نصب کنیم که اگر یادتون باشه یک فایل به نام "intelxdk.config.additions.xml" داشتیم که پلاگین هایی که نیازه نصب کنیم داخل اون قرار دارند که با برنامه Note pad+ یا راست کلیک بر روی اون و انتخاب گیزنه Ediat (ویندوز 7 به بالا) می توانیم لیست اون رو مشاهده کنیم که پلاگین ها به دو صورت در کوکون هستند:

  1. پلاگین هایی که مانند پکیج هستند مثلا : cordova - plugin - media
  2. پلاگین هایی که لینک دارند مانند پلاگین android tools که بصورت "https://github.com/miladesign/cordova-plugin-android-tools"

پلاگین های دسته اول معمولا همه در قسمت "core" وجود دارند پس برای نصب اونها کافیه بریم قسمت "core" و اونا را نصب کنیم مانند تصویر زیر:

به این نکات توجه کنید:

  1. اگر از شئ Browser استفاده کردید باید پلاگین "cordova=plugin-inappsbrowser" رو نصب کنید (کادر قرمز رنگ تصویر بالا)
  2. اگر داخل بازیتون از صدا و موزیک استفاده کردید پلاگین "Media" رو نصب کنید (کادر قرمز رنگ تصویر بالا)
  3. اگر از شئ ajax , websoket , multyplayer استفاده کردید پلاگین "Network" رو نصب کنید (کادر زرد رنگ تصویر بالا)
  4. اگر داخل بازیتون ویبره گذاشتید حتما پلاگین "Vibration" رو نصب کنید (کادر زرد رنگ تصویر بالا)

بقیه نیز بستگی به بازی شما داره که از چه چیز هایی استفاده کردید مثلا دوربین ، نقشه یا... که باید متناسب به اون نصب کنید (توجه کنید که الکی پلاگین نصب نکنید به خیال خودتون برای محکم کاری" چون هم حجم بازی رو افزایش میده و ممکنه با مشکل مواجعه بشید)

پلاگین های دسته دوم "لینک" رو هم در قسمت "Custom" بصورت دستی (2) نصب میکنیم فقط بعد از لینک عبارت "git." رو اضافه میکنیم (5) و روی گزینه (6) INSTALL کلیک میکنیم:

همانطور که میبیند فایل "intelxdk.config.additions.xml" چهار تا پلاگین دارد که سه تا از آن ها (3) بصورت پکیج هستند که آموزش نصب آن ها را در بالا دادیم و یک پلاگین بصورت لینک که مقدار جلوی "=value" اون رو کپی گرفته و در قسمت (5) کپی میکنیم که به انتهاب آن عبارت "git." رو اضافه میکنیم (کادر قرمز رنگ دایره) رو اضافه میکنیم!

کار نصب پلاگین بصورت کامل تمام شد فقط برای احتیاط مجدداً به قسمت "Installed" برید و چک کنید که پلاگین ها همه نصب شده اند!

حالا میریم پنجره "PLUGINS" برای انتخاب آیکون بازیمون که داخل دستگاه اندرویدی کاربر نشون داده بشه و سایز آن باید 512*512 و با فرمت png. ذخیره شده باشد (توجه کنید که تیک اندروید سمت راست رو انتخاب کرده باشید):

برای قشنگی آیکون بازیتون سعی کنید که گوشه های آن گرد باشد نه مربع کامل و یک رنگ حاشیه داشته باشید و میتونید گوشه آن نیز آرم تیم بازی سازی خودتون یا اسم بازی رو بنویسیدو اون رو برای همه بازی هاتون یکسان قرار بدید مانند شرکت گیم لایف!

حالا میریم پنجره "SPLASH" برای انتخاب اسپلش بازیمون که داخل دستگاه اندرویدی کاربر بعد از اسپلش خوده کوکون نشون داده بشه که معمولا 3 ثانیه است و سایز آن باید 2048*2048 و با فرمت png. ذخیره شده باشد (توجه کنید که تیک اندروید سمت راست رو انتخاب کرده باشید):

توجه کنید که برای حذف اسپلش بصورت رایگان یا "هک" هیچ راهی وجود ندارد (فعلا) چون اسپلش بصورت کد تلفیق میشود و برای حذف آن میبایست اکانت خود را ویژه کنید که نیاز به هزینه دارد در ضمن میتوانید اسپلش هم انتخاب نکنید و خالی بگذارید مشکلی ندارد!

و میرسیم قسمت آخر یعنی پنجره "CONFIG.XML" که نمایش دهنده کدها و پلاگین ها و مواردی از این قبیل است که ما به آن دست نمیزنیم و فقط آن را حتماً ذخیره (کادر بنفش رنگ گرد) میکنیم:

کار ما بصورت کامل تمام شد و فقط مانده است بازی خودمون رو قبل از خروجی "ساین" کنیم قبل از ساین کردن مطلب زیر را بخوانید:

keystore چیست ؟

در سیستم عامل اندروید به یک برنامه اندروید اجازه نصب و ارتقا با دو امضای متفاوت داده نمیشود. همین امر در خصوص مارکتهای اندرویدی معتبر صادق میباشد یعنی امکان ثبت یک برنامه و یا به روز کردن یک برنامه ساخته شده در آن مارکت با دو امضای متفاوت وجود ندارد.

پس توجه کنید که :

  • اگر برای بازی خود یک "keystore" انتخاب کردید آن را به هیچ وجع حذف نکنید چون برای آپدیت بازی خود حتما باید از همان کی استور استفاده کنید!
  • هر بازی میتواند یک کی استور داشته باشد یا یک کی استور برای کل بازی های شما (پیشنهاد میکنم یکی بسازید برای همه بازی های تیم خودتون)

خب چگونه بازی خود را ساین یا اصلا چگونه کی استور بسازیم؟

  1. ابتدا برنامه apk signer رو از اینجا دانلود کنید! (حجم 753 کیلوبات )
  2. سپس برنامه رو باز کنید و مانند تصویر زیر یک "کی استور" جدید بسازید:

وقتی وارد برنامه apk singer شدید (برنامه java jdk نصب باشد) ابتدا کادر قرمز شماره "1" رو پر کنید که همه مشخص هستند فقط چند نکته :

  1. رمز های (passwrod) کی استور و Alias (کادر سیز رنگ) را همه یکسان انتخاب کنید (اولین رمز در بالا برای "کی استور" است و دومی که زیر "Alias" قرار دارد برای Alias هست)
  2. یک نام آلیاس (ALias) برای خودتون انتخاب کنید مثلا اسم تیم بازی سازیتون یا شرکت ... (فاصله نداشته باشد مثلا wow xpria غلط است بلکه wowxpria)

سپس روی گزینه "2" کلیک کنید و محل ذخیره کی استور رو مشخص کنید (داخل پوشه با اسم فارسی نباشد و بهترین محل Desktop) و بعد از انتخاب مانند تصویر زرد رنگ میشود و سپس بر روی گزینه "3" کلیک کنید تا فایل ما را در محل انتخاب شده بسازد!

پس از دادن پیغام "successfully" برنامه رو ببنید و مجدداً به سایت کوکون برگردید!

به پایین سایت کوکون حرکت کنید (اسکرول سمت راست را به پایین بکشید) یک قسمت مانند تصویر زیر میبینید:

که اگر روی اندروید سمت راست کلیک کنید لیستی از "کی استور" هایی که شما ساختید رو مشاهده میکنید و اگر تا حالا نساختید بسیار ساده بر روی گزینه "Add a key" کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود و حالا اطلاعات آن را همانند اطلاعاتی که به کی استور دادید اضافه کنید و در نهایت در قسمت "Browser" کی استوری که قبلاً ساخته بودید رو انتخاب کنید و روی دکمه "ADD" کلیک کنید تا کی استور شما ساخته شود :

توجه کنید که رمز ها را درست وارد کنید و کادر سبز رنگ هم دلبخواه هست و میتوانید هرچی دوست دارید بگذارید مثلا اسم بازیتون یا تیم بازی سازیتون یا... و بعد از ADD کردن میتونید مثل دو تصویر بالا اون کی استور رو برای بازیتون انتخاب کنید و در ضمن برای همیشه داخل حساب کوکون شما ذخیره میشود و میتوانید مجدداً در بازی های دیگر یا... از آن استفاده کنید!

" تنظیمات بازی ما تمام و 'ساین' نیز شد و فقط مانده دریافت فایل APK اندرویدی "

در بالای سایت کوکون چند آیکون کوچک مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیکون "Compile" پروژه شما شروع به خروجی گرفتن میکند و نشانه آن هم فلش زدن آیکون اندروید سمت چپ هست :

وقتی فلش زدن آیکون اندروید متوقف شد رنگ آن آبی میشود یعنی پروژه ما بدون هیچ مشکلی ساخته شد و با کلیک بر روی آن میتوانید فایل apk بازی خود را دانلود کنید و در ضمن لینک دانلود نیز به ایمیل شما ارسال میشود!

در صورتی که با خطای نارنجی برخورد کردید روی آن کلیک کنید تا علت خطا را بدانید که معمولا بخاطر عدم نصب صحیح پلاگین هاست!

بازی شما برای انتشار در اپ استور های مختلف آماده است ولی قبل از انتشار ، بازی خود را یکبار بصورت کامل بازی کنید تا عیب و باگ های آن را رفع کنید و عجله ای برای انتشار نداشته باشید و بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب از بازی خود به چند نکته زیر دقت کنید (این نکات طلایی هستند):

1) بازی شما ممکن است در برخی از تبلت ها یا صفحه نمایش های بزرگ ، بصورت فول اسکرین نباشد و اطراف آن کمی سفید یا سیاه باشد که این مورد هیچ مشکلی در اجرای بازی بوجود نمیاورد ولی بهتر است برای رفع این مشکل همیشه بکگراند بازیتون رو بزرگ تر از صفحه انتخاب کنید (از قسمت راست به پایین) مانند تصویر زیر:

2) بعد از خروجی "اسم" بازیتون رو میتونید فارسی کنید فقط کافیه برنامه apk-editor (برای دیدن آموزش آن اینجا کلیک کنید) روی دستگاه اندرویدی خودتون نصب کنید و واردش بشید و با انتخاب بازییون جزئیات بازیتون رو مثل اسم و پکیچ و.. تغییر بدین و اسم فارسی انتخاب کنید (سعی کنید پکیج رو تغییر ندید)

3) حجم بازیتون را تا "2 مگ" کاهش بدین با حذف کردن فایل های اضافی بعد از خروجی مثل آیکون های خوده کانستراکت که چهار تا بودند و حذف اسپلش های سایت کوکون که داخل هر پوشه یکی هست که نحوه حذف آن نیز با استفاده از برنامه apk-editor انجام میگرید که با کمی کار کردن با این برنامه میتوانید همچین کاری انجام دهید یا استفاده از برنامه x-plore !

آموزش خروجی اندروید با موفقیت تمام شد!

سخن آخر:

برای تهیه همچین آموزشی زمان بسیاری استفاده شده است پس برای حمایت از ما و سایت بازی بساز بر روی آیکون زیر کلیک نمایید:

نظرات این مطلب (۳)

قبل از نوشتن دیدگاه به نکات زیر توجه کنید:

  1. نظراتی که با تایپ فارسی نباشند تایید نخواهند شد!
  2. نظرات هر مطلب تنها میبایست مربوط به همان مطلب باشد!
  3. جهت مطرح کردن سوال و حل مشکلات خود به "پرسش و پاسخ" سایت مراجعه کنید!
  4. جهت ارتباط با مدیریت از طریق "ارتباط با ما" اقدام کنید!
  5. نظرات تبلیغاتی اسپم محسوب میشوند و IP شخص مسدود خواهد شد.


×
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پاسخ
مهدیار :
بهترینی.خیلی دوست دارم
سلام مچکرم

پاسخ
اینه ها :
سلام
اقای ابراهیمی
میتونید اموزش ساخت بازی بووم رو یاد بدید ؟ بصورت انلاین منظورمه
اگه بشه که عالیه :)
وبسایتتون خیلی عالیه متشکرم ازتون :)
ا
پاسخ
اینه ها :
سلام استاد
عالی بود
سلام
مجکر بابت پیام مثبت!